duminică, 2 octombrie 2011

Despre etică

În grecia antică, celebrul filozof Socrate se bucura de o largă recunoaștere grație inteligenței sale. Într-o zi, s-a întâlnit cu un cunoscut pe stradă, care i-a spus:

- Socrate, vrei să știi ce am auzit despre prietenul tău cel mai bun?

- Așteaptă un moment, răspunse Socrate. Înainte să-mi spui orice, aș vrea să-mi răspunzi la trei întrebări. Acesta se numește filtrul triplu. Primul filtru este Adevărul. Ești sigur că ceea ce vrei să-mi spui este adevărat?
- Nu, răspunse omul. De fapt, numai am auzit și...

- În ordine, deci nu ești sigur dacă este adevărat sau nu. Acum să încercăm al doilea filtru, filtrul Bunătății. Ceea ce vrei să-mi spui despre prietenul meu e ceva bun?
- Nu, din contră...

- Deci, a continuat Socrate, vrei să-mi spui ceva rău despre el, dar nu ești sigur că e adevărat. Nicio problemă, mai există și cel de-al treilea filtru, Utilitatea. Ceea ce vrei să-mi spui despre prietenul meu îmi va fi util?
- Nu chiar.

- Prin urmare, trase concluzia Socrate, dacă vrei să-mi spui ceva care nu este adevărat, nu este bun și nici nu este util, de ce mi-ai mai spune?

Deci, dacă vrem să dăm sfaturi sau dacă vrem să povestim ceva despre cineva anume, să strecurăm acestea prin filtrul triplu al lui Socrate. Totuși, este de remarcat că, oricât de bun filozof ar fi fost Socrate, niciodată nu a aflat că prietenul său cel mai bun are o legătură cu soția lui!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu